در دستور کار

اتاق فرار چیست؟

اسکیپ روم (Scape Room)، اتاق فرار یا بازی فرار عنوان یک سرگرمی جذاب و ماجراجویانه است. در این بازی شرکت کنندگان باید با استفاده از سرنخ ها، نکات و استراتژی­ها، به حل معماها و پازل­ها بپردازند و بازی را به پایان برسانند. معماهای مختلف در جای جای یک فضای مشخص پنهان شده­اند و بازیکنان باید در مدت زمان مشخص آن­ها را بیابند و حل کنند. این بازی به صورت فضاهای متفاوتی از قبیل سلول­های زندان، رستوران، هتل، کلبه دورافتاده و حتی ایستگاه­های فضایی طراحی می­شود. هر یک از این فضاها سناریوی خاصی دارند و هدف خاصی را دنبال می­کنند. در یک بازی اسکیپ روم به شما ماموریت فرار از زندان می­دهند، در دیگری باید از دست یک قاتل زنجیره­ای فرار کنید و در جایی دیگر در نقش کارآگاه به دنبال قاتل بگردید و ....

به هر حال در هر سناریویی که قرار بگیرید، باید سرنخ­ها را پیدا کرده و آنها را دنبال کنید. این کار را باید مرحله به مرحله ادامه دهید تا معمای پایانی را حل کنید. اسکیپ روم یا همان اتاق فرار، تجربه حس هیجان محض است. گاهی این هیجان با حس ترس، وحشت و دلهره همراه خواهد بود. جالبی اتاق فرار در این است که شما در کنار این حس‌ها باید منطقی تصمیم بگیرید. یافتن سرنخ‌ها در این حال و هوا بسیار سخت است. شاید در ابتدا خیلی حس ترس را تجربه نکنید و بگویید این یک بازی است، اما هرچقدر که بگذرد، واقعا در بازی غرق می‌شوید. هیچ بازی دیگری در دنیا امکان تجربه این حس را به شما نمی‌دهد.

 

 

چطور سرنخ‌ها را پیدا کنیم؟

بعد از اینکه توانستید خودتان را پیدا کنید و متوجه شدید که در چه مکانی قرار گرفته‌اید، نوبت به یافتن سرنخ‌ها می‌رسد. برای یافتن سر نخ‌ها دقیقا باید همانند یک کاراگاه حرفه‌ای، به دنبال چیز‌های غیر معمول بگردید. برای اینکه بتوانید سرنخ‌ها را به خوبی پیدا کنید، باید بتوانید همانند یک خلاف‌کار فکر کنید. البته توجه داشته باشید که معما را باید در زمان محدودی حل کنید. اینطور نیست که ساعت‌ها بتوانید به دنبال سرنخ بگردید. بعد از ورود به خاطر اینکه زمان شما هدر نرود، سریعا به دنبال هر سرنخی بگردید. هر چیزی ممکن است سرنخ شما باشد. گاهی ممکن است یک سرنخ شما را به سرنخ دیگر برساند. گاهی هم باید سرنخ‌های بی‌ربط را کنار هم بگذارید تا به یک پاسخ منطقی برسید. با توجه به سناریو، ممکن است سرنخ‌ها شما را به درب خروج برسانند. البته گاهی هم ممکن است وارد یک اتاق جدید شوید و در آنجا باید با معمای تازه‌ای رو به رو شوید...

 

مرور مقالات خارجی:

با مرور مقالات آموزشی مختلف در زمینه بازی­های آموزشی و آموزش به نظر می­رسد که توجه دانشجویان در کنار بازی و سرگرمی به بحث آموزش و یادگیری ، جلب می­شود. یکی از محبوب­ترین این بازی­ها اتاق فرار می­باشد، اما هنوز استفاده از این روش در بحث آموزش و حرفه سلامت با محدودیت­هایی مواجه است. از اتاق فرار در زمینه آموزش مهارت­های پرستاری، طب اورژانس، سو شناسی و  ... استفاده شده­است.

تعداد 4 مقاله در آخر این صفحه ضمیمه شده است.

 

تجربیات داخلی استفاده از اتاق فرار:

واحد قرآن و عترت دانشگاه علامه طباطبایی برای اولین بار در ایران بازی "اتاق فرار را با معما­های قرآنی (نجف ۲۰۰۳)" در نمایشگاه قرآن و عترت در تاریخ 23 اردیبهشت ماه الی 4 خرداد 1398 برگزار کرد.

 

نحوه شروع کار دانشکده پیراپزشکی:

همیشه توجه به شیوه­های جدید آموزشی از اهمیت بالایی برخوردار است در نتیجه بهتر است از روش­ها و کارهایی که مورد توجه و استقبال افراد قرار می­گیرند و بازخورد مثبت دارند استفاده کنیم؛ به همین منظور با فراگیر شدن بازی­های اتاق فرار در جو خارج از آموزش به این نتیجه رسیدیم که می­توان این بازی را با مطالب آموزش پزشکی تلفیق کرده و از آن در مسیر آموزش بهره ببریم.

اولین تجربه اتاق فرار پیراپزشکی:

همزمان با برگزاری جشنواره مطهری در سطح دانشگاه جندی شاپور اهواز، زمان مناسب فراهم شد تا از این ایده استفاده شده و بازخورد آن مورد ارزیابی قرار بگیرد به همین منظور کارگروهی با مسئولیت جمع­آوری اطلاعات و نوشتن سناریو مربوطه، تشکیل شد. سناریویی که معماهای آن رشته­های مختلف دانشکده پیراپزشکی را در بر می­گرفت، نوشته و عملی شد. در روز جشنواره این ایده اجرایی شد و استقبال کاملاً مثبتی بدنبال داشت.

 

 دومین تجربه:

بار دیگر در نخستین سمپوزیوم ایده­های نوآورانه آموزشی، پژوهش در آموزش، دانش پژوهی و تجربه­های موفق آموزشی زمینه معرفی اتاق فرار و استفاده از آن مهیا شد.