در دستور کار
اتاق فرار چیست؟
اسکیپ روم (Scape Room)، اتاق فرار یا بازی فرار عنوان یک سرگرمی جذاب و ماجراجویانه است. در این بازی شرکت کنندگان باید با استفاده از سرنخ ها، نکات و استراتژیها، به حل معماها و پازلها بپردازند و بازی را به پایان برسانند. معماهای مختلف در جای جای یک فضای مشخص پنهان شدهاند و بازیکنان باید در مدت زمان مشخص آنها را بیابند و حل کنند. این بازی به صورت فضاهای متفاوتی از قبیل سلولهای زندان، رستوران، هتل، کلبه دورافتاده و حتی ایستگاههای فضایی طراحی میشود. هر یک از این فضاها سناریوی خاصی دارند و هدف خاصی را دنبال میکنند. در یک بازی اسکیپ روم به شما ماموریت فرار از زندان میدهند، در دیگری باید از دست یک قاتل زنجیرهای فرار کنید و در جایی دیگر در نقش کارآگاه به دنبال قاتل بگردید و ....
به هر حال در هر سناریویی که قرار بگیرید، باید سرنخها را پیدا کرده و آنها را دنبال کنید. این کار را باید مرحله به مرحله ادامه دهید تا معمای پایانی را حل کنید. اسکیپ روم یا همان اتاق فرار، تجربه حس هیجان محض است. گاهی این هیجان با حس ترس، وحشت و دلهره همراه خواهد بود. جالبی اتاق فرار در این است که شما در کنار این حسها باید منطقی تصمیم بگیرید. یافتن سرنخها در این حال و هوا بسیار سخت است. شاید در ابتدا خیلی حس ترس را تجربه نکنید و بگویید این یک بازی است، اما هرچقدر که بگذرد، واقعا در بازی غرق میشوید. هیچ بازی دیگری در دنیا امکان تجربه این حس را به شما نمیدهد.
چطور سرنخها را پیدا کنیم؟
بعد از اینکه توانستید خودتان را پیدا کنید و متوجه شدید که در چه مکانی قرار گرفتهاید، نوبت به یافتن سرنخها میرسد. برای یافتن سر نخها دقیقا باید همانند یک کاراگاه حرفهای، به دنبال چیزهای غیر معمول بگردید. برای اینکه بتوانید سرنخها را به خوبی پیدا کنید، باید بتوانید همانند یک خلافکار فکر کنید. البته توجه داشته باشید که معما را باید در زمان محدودی حل کنید. اینطور نیست که ساعتها بتوانید به دنبال سرنخ بگردید. بعد از ورود به خاطر اینکه زمان شما هدر نرود، سریعا به دنبال هر سرنخی بگردید. هر چیزی ممکن است سرنخ شما باشد. گاهی ممکن است یک سرنخ شما را به سرنخ دیگر برساند. گاهی هم باید سرنخهای بیربط را کنار هم بگذارید تا به یک پاسخ منطقی برسید. با توجه به سناریو، ممکن است سرنخها شما را به درب خروج برسانند. البته گاهی هم ممکن است وارد یک اتاق جدید شوید و در آنجا باید با معمای تازهای رو به رو شوید...
مرور مقالات خارجی:
با مرور مقالات آموزشی مختلف در زمینه بازیهای آموزشی و آموزش به نظر میرسد که توجه دانشجویان در کنار بازی و سرگرمی به بحث آموزش و یادگیری ، جلب میشود. یکی از محبوبترین این بازیها اتاق فرار میباشد، اما هنوز استفاده از این روش در بحث آموزش و حرفه سلامت با محدودیتهایی مواجه است. از اتاق فرار در زمینه آموزش مهارتهای پرستاری، طب اورژانس، سو شناسی و ... استفاده شدهاست.
تعداد 4 مقاله در آخر این صفحه ضمیمه شده است.
تجربیات داخلی استفاده از اتاق فرار:
واحد قرآن و عترت دانشگاه علامه طباطبایی برای اولین بار در ایران بازی "اتاق فرار را با معماهای قرآنی (نجف ۲۰۰۳)" در نمایشگاه قرآن و عترت در تاریخ 23 اردیبهشت ماه الی 4 خرداد 1398 برگزار کرد.
نحوه شروع کار دانشکده پیراپزشکی:
همیشه توجه به شیوههای جدید آموزشی از اهمیت بالایی برخوردار است در نتیجه بهتر است از روشها و کارهایی که مورد توجه و استقبال افراد قرار میگیرند و بازخورد مثبت دارند استفاده کنیم؛ به همین منظور با فراگیر شدن بازیهای اتاق فرار در جو خارج از آموزش به این نتیجه رسیدیم که میتوان این بازی را با مطالب آموزش پزشکی تلفیق کرده و از آن در مسیر آموزش بهره ببریم.
اولین تجربه اتاق فرار پیراپزشکی:
همزمان با برگزاری جشنواره مطهری در سطح دانشگاه جندی شاپور اهواز، زمان مناسب فراهم شد تا از این ایده استفاده شده و بازخورد آن مورد ارزیابی قرار بگیرد به همین منظور کارگروهی با مسئولیت جمعآوری اطلاعات و نوشتن سناریو مربوطه، تشکیل شد. سناریویی که معماهای آن رشتههای مختلف دانشکده پیراپزشکی را در بر میگرفت، نوشته و عملی شد. در روز جشنواره این ایده اجرایی شد و استقبال کاملاً مثبتی بدنبال داشت.
دومین تجربه:
بار دیگر در نخستین سمپوزیوم ایدههای نوآورانه آموزشی، پژوهش در آموزش، دانش پژوهی و تجربههای موفق آموزشی زمینه معرفی اتاق فرار و استفاده از آن مهیا شد.
انتخاب حالت کور رنگی
سرخ کوری سبز کوری آبی کوری سرخ دشوار بینی سبز دشوار بینی آبی دشوار بینی تک رنگ بینی تک رنگ بینی مخروطیتغییر اندازه فونت:
تغییر فاصله بین کلمات:
تغییر فاصله بین خطوط:
تغییر نوع موس:
تغییر نوع موس:
تغییر رنگ ها:
رنگ اصلی:
رنگ دوم:
رنگ سوم: