معرفی و تاریخچه رشته
![]() |
رسالت گروه
تعریف رشته
رشته علوم ازمایشگاهی در مقطع کارشناسی (Bachelor of science in laboratory science )، یکی از رشته های علوم پزشکی است که دانش اموختگان ان ضمن اشنایی با تجهیزات و تکنیک های ازمایشگاهی و نیز فراگیری اصول و روش های تشخیص ازمایشگاهی انواع نمونه های بیولوژیک، مهارت کافی را در جهت به کارگیری این فنون در ارائه خدمات ازمایشگاهی به منظور تشخیص بیماری، پیگیری درمان و حفظ سلامت افراد جامعه کسب خواهند نمود.
رشته علوم ازمایشگاهی که به نام مدیکال تکنولوژی در دانشگاه های جهان اموزش داده می شد،در سال 1976 توسطNational Credentialing Agnency به Medical Laboratory science(MLS) تغییر نام یافت.در حال حاضر این رشته به نام های Medical Laboratory Sciences و یاClinical Laboratory sciences در سراسر دنیا وجود دارد.
در ایران دوره کارشناسی پیوسته علوم ازمایشگاهی از سال 1347 در دانشگاه های تهران، شیراز، اصفهان، تبریز، اهواز و... تاسیس گردید. درمهر ماه سال 1347 هجری شمسی پیرو طرح توسعه دانشگاههای ایران با تجمیع دانشکدهای کشاورزی ملاثانی (تأسیس 1334) و دانشکده پزشکی جندی شاپور اهواز (تأسیس 1335) و دانش سرای عالی ، دانشگاه جندی شاپور اهواز تأسیس گردید درهمین سال با پذیرش تعداد زیادی دانشجو جهت رشته هایی مثل علوم آزمایشگاهی، رادیولوژی و زبانهای خارجی فعالیت دانشگاه گسترش یافت. دوره دوم پذیرش دانشجو از مهره ماه سال 1348 آغاز و از آن به بعد هر ساله یک دوره دانشجو پذیرش میگردید. رشته علوم آزمایشگاهی تا سال 1353 در دانشکده علوم پایه پزشکی آموزش داده میشد و از آن به بعد مجموعهای آموزشی به نام دانشکده علوم بیمارستانی تأسیس، که بعداً به نام تکنولوژی پزشکی و سپس به پیراپزشکی تغییر نام داده شد. روند پذیرش دانشجو تا سال 1357 ادامه داشت. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و بازگشایی مجدد دانشگاهها از بهمن ماه 1361 رشته علوم آزمایشگاهی مجدداً اقدام به پذیرش دانشجو نمود. این روند تاکنون ادامه دارد و دانشجویان در مقاطع مختلف اعم از کاردانی، کارشناسی ناپیوسته، کارشناسی پیوسته، کارشناسی ارشد و در مقاطعی دکترای حرفهای علوم آزمایشگاهی بصورت روزانه و شبانه مشغول به تحصیل میباشند.
رسالت رشته
رسالت این دوره، تربیت نیروهای توانمند، مسئولیت پذیر با دانش کافی ،مهارت و رفتار حرفه ای جهت عملکرد موثر در طیف وسیعی از خدمات ازمایشگاهی است.
هدف از این برنامه اموزشی، تربیت کارشناس علوم ازمایشگاهی است که بتوانند در ازمایشگاه های بالینی و بهداشتی با دانش اختصاصی که اموخته اند و با به کارگیری دستگاه های الکترونیک، ازمایشات مختلف را روی خون، دیگر مایعات و انساج بدن انجام دهند. اطلاعات و نتایج به دست امده از این ازمایشات پزشک را در تشخیص بیماری، روند درمان و حفظ سلامت جامعه ای یاری خواهند نمود. نظر به این رشته دائما در حال تغییر و توسعه است،
فارغ التحصیلان این رشته باید به نحوی اموزش ببینند که دانش و مهارت کافی جهت به کارگیری تکنولوژی جدید را داشته باشند.
دانش اموختگان این دوره باید قادر باشند با استفاد ه از انواع تجهیزات، کیت ها وروش های مختلف ازمایشگاهی و تکنیک های رایج در حوزه های مختلف علوم ازمایشگاهی شامل بیوشیمی، خون شناسی، بانک خون، باکتری شناسی، ویروس شناسی ، قارچ شناسی، انگل شناسی، ایمنی شناسی و خدمات ازمایشگاهی رابا صحت و دقت کافی ارائه نموده و نتایج را ثبت و گزارش نمایند.
چشم انداز رشته
با توجه به بستر رو به پیشرفت ازمایشگاه های بالینی و بهداشتی، در ده سال اینده ضمن تاکید بر یادگیری فعال و کسب مهارت های مرتبط جدید همراه با نواوری و خلاقیت، دانش اموختگان توانمند این رشته در انجام خدمات ازیشگاهی تمام ازمایشگاه ها از جدیدترین تکنیک های روز برای ارائه خدمات مطلوب استفاده نمایند.
توانمندی ها و وظایف گروه
1- فعالیتهای گروه در جهت ارتقای رشته علوم آزمایشگاهی
2- تربیت نیروی متخصص در دوره کارشناسی پیوسته علوم آزمایشگاهی در جهت داشتن مهارت کافی و به کارگیری این فنون در ارائه خدمات ازمایشگاهی به منظور تشخیص بیماری، پیگیری درمان و حفظ سلامت افراد جامعه
3- تربیت نیروی متخصص در دوره کارشناسی ارشد خون شناسی
4- همکاری اعضای گروه در فعالیت های آموزشی شامل:
برنامه ریزی دروس گروه در هر نیمسال تحصیلی
همکاری در فرایند انتخاب اساتید مدعو گروه
نظارت بر طرح درس ها، کیفیت تدریس، کیفیت جزوات و اسلایدها، حضور و غیاب، ارزشیابی صحیح دانشجویان، اعلام به موقع نمرات امتحانی، ارزیابی دانشجویان از اساتید
اظهارنظر درباره پذیرش دانشجویان انتقالی، مهمانی و معادل سازی واحدهای درسی
بررسی انتخاب واحد دانشجویان در خصوص رعایت پیشنیاز، سقف واحد و تایید برگه انتخاب واحد
همکاری با مرکز توسعه آموزش علوم پزشکیEDC
برنامه ریزی و نظارت بر امور مربوط به دروس کارآموزی و کارورزی
ارزیابی کار سالانه اعضای گروه و گزارش آن به رئیس مرکز
انعکاس مشکلات گروه اعم از مشکلات نیروی انسانی، تجهیزاتی و مشکلات فرآیندی گروه به رئیس مرکز
تدریس دروس نظری، عملی، کارگاهی، آزمایشگاهی و کارآموزی با استفاده از روش های نوین تدریس
مدیریت دروس ارائه شده در سامانه آموزش مجازی (سام) و جلب مشارکت دانشجویان در استفاده از آن
ارزشیابی دانشجویان متناسب با اهداف آموزشی
برگزاری آزمون های کلاسی، میان ترم و یا پایان ترم به صورت مجازی
انتقال پیام های فرهنگی و تربیتی در قالب برنامه درسی پنهان
تشویق و راهنمایی دانشجویان به استفاده از منابع اصلی و تخصصی هر رشته به زبان اصلی
توانمند ساختن بیشتر دانشجویان در واحد های کارآموزی و عملی هر رشته
5- همکاری اعضای گروه در فعالیت های پژوهشی شامل:
اجرای پروژه های پژوهشی مصوب شورای پژوهشی دانشکده با مشارکت دانشجویان
چاپ و انتشار مقالات و کتب علمـی و ارائه مقاله در سمینارها و همایش های داخلی و خارجی با مشارکت دانشجویان
داوری مقالات، طرح ها و پایان نامه های پژوهشی و ویراستاری مجلات و کتب علمی
راهنمایی و مشاوره پروژه ها و پایان نامه های دوره های کارشناسی و مقاطع تحصیلات تکمیلی
برگزاری ژورنال کلاب و شرکت در ژورنال کلاب ها
برگزاری و یا همکاری در همایش های تخصصی در دانشگاه یا دانشگاه های مرتبط
تشویق دانشجویان به شرکت در همایش های علمی و تخصصی
برگزاری کارگاه ها یا کلاس های روش تحقیق یا مقاله نویسی برای دانشجویان
تشویق دانشجویان در جهت ایده پردازی و خلاقیت در رشته تخصصی ایده های (start up)
توانمندی ها و صلاحیت های مورد انتظار از دانش آموختگان
نقش دانش آموختگان در نظام سلامت(Role Definition)
توانمندی های عمومی مورد انتظار برای دانش اموختگان این مقطع عبارتند از :
مهارت های ارتباطی-تعامل
اموزش به بیمار و جامعه
همکاری در پژوهش و نگارش مقالات علمی
تفکر نقادانه و مهارت های حل مسئله
مهارت های مدیریت منطبق بر برنامه اموزشی
حرفه ای گرایی (professitionalism)
توانمندی های تخصصی:
-توانایی انجام ازمایشات تشخیص طبی منطبق با"دستورالعمل های استاندارد ازمایشگاهی"مدرن و گزارش نتایج
-دقت و مراقبت در زمینه استفاده از تجهیزات،کیت ها و مواد مصرفی ازمایشگاه
-اجرای دقیق برنامه تضمین کیفیت و مشارکت فعال در امر مستند سازی در ازمایشگاه
اموزش و پژوهش:
-مشارکت در اموزش تکنیک های علمی ازمایشگاهی به کاراموزان
-مشارکت در دوره های توانمند سازی کارشناسان ازمایشگاه
-همکاری در پژوهش های علمی مصوب و همکاری با بخش تولید کیت های تشخیصی و سایر مواد ازمایشگاهی
مدیریت:
-مشارکت در امور مدیریتی محوله از سوی مسئولین ذیصلاح
-اماده سازی ازمایشگاه در مقابل حوادث غیر مترقبه و بحران ها
ارزش ها و باورهای گروه
فلسفه اصلی تدوین این برنامه درسی، تربیت نیروی انسانی کارشناس در رشته علوم ازمایشگاهی براساس وظایف حرفه ای تعریف شده و معین در جامعه است.به طوری که اصول اساسی تعلیم و تربیت که شامل رشد شخصیتی و افزایش قدرت تفکر و شایستگی شغلی و ایجاد مهارت های یادگیری مداوم را در دانش اموختگان برای ارائه خدمات ازمایشگاهی مطلوب در برداشته باشد و به اخلاق حرفه ای در برقراری ارتباطات اجتماعی بین کارمند،پزشک و بیمار اشنایی کامل داشته و به اجرای تمام الزامات اخلاقی مقید باشد.
در این برنامه تعلیمات عمومی و اختصاصی لازم به دانشجویان داده شده تا بر رعایت امانت داری در حفظ نمونه و نیز رازداری در ارائه نتایج، از عهده انجام ازمایش ها در کمال صحت و دقت، در ازمایشگاه های بهداشتی و بالینی برایند.
• در بازنگری این برنامه بر ارزش های زیر تاکید می شد:
تعامل همکاری و تیمی، اخلاق حرفه ای، مهارت گرایی، عملگرا بودن، جامع نگری، جامعه نگری و سلامت محوری
انتخاب حالت کور رنگی
سرخ کوری سبز کوری آبی کوری سرخ دشوار بینی سبز دشوار بینی آبی دشوار بینی تک رنگ بینی تک رنگ بینی مخروطیتغییر اندازه فونت:
تغییر فاصله بین کلمات:
تغییر فاصله بین خطوط:
تغییر نوع موس:
تغییر نوع موس:
تغییر رنگ ها:
رنگ اصلی:
رنگ دوم:
رنگ سوم: