تحلیل محیط داخلی و خارجی سازمان برای گروه کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی

تحلیل محیط داخلی و خارجی سازمان برای گروه کتابداری و اطلاع ­رسانی پزشکی

الف. نقاط قوت

· امکان برگزاری کارگاه­های آموزشی و پژوهشی متناسب با نیاز، اساتید، دانشجویان، کتابداران و کارکنان پژوهشی؛

· برخورداری از کارگاه تخصصی کتابداری اطلاع ­رسانی پزشکی مجهز به ابزار و منابع آموزشی جهت آموزش دانشجویان؛

· وجود اعضای هیأت علمی متخصص علاقه­ مند و مجرب در گروه؛

· وجود دو مقطع تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد در گروه؛

· وجود امکانات پژوهشی موجود در سطح دانشگاه از جمله کتابخانه های دانشکده­ای، کتابخانه مرکزی، و سامانه تأمین مدرک در سطح دانشگاه؛

· عضویت و همکاری در کمیته ­ها و کارگروه­ها در سطح دانشگاه؛

· عضویت در انجمن­های تخصصی مرتبط با رشته کتابداری و اطلاع ­رسانی پزشکی؛

· عضویت اعضا گروه در بورد تخصصی رشته کتابداری و اطلاع ­رسانی پزشکی

· همکاری با واحدهای آموزشی و پژوهشی دانشگاه از جمله کتابخانه ­ها، واحد علم سنجی، واحد EDO، و ارائه مشاوره در موارد لزوم.

ب. نقاط ضعف

· عدم شناخت کافی در ارتباط با رشته کتابداری و اطلاع ­رسانی پزشکی و توانمندی­های فارغ ­التحصیلان این رشته در سطح جامعه؛

· تعداد کم اعضای هیأت علمی گروه.

ج. فرصت­ها

· امکان ارتباط با سایر گروه­های کتابداری و اطلاع ­رسانی پزشکی جهت تبادل تجربیات و همکاری در حوزه­های آموزشی و پژوهشی؛

· امکان ارتباط با گروه­های علم اطلاعات و دانش ­شناسی وزارت علوم و دانشگاه آزاد اسلامی در سطح استان خوزستان جهت همکاری آموزشی و پژوهشی؛

· امکان جذب دانشجوی خارجی با توجه به همجواری استان خوزستان با کشور عراق؛

· وجود امکانات کتابخانه­ های دانشگاهی و دانشکده­ای اعم از پزشکی و غیر پزشکی در سطح شهر اهواز؛

· وجود بیمارستان‌های آموزشی بزرگ و امکان تعامل و همکاری با تیم‌های بالینی و پزشکی.

د. تهدیدها

· وجود رقبا از حیطه ­های غیر کتابداری و اطلاع ­رسانی پزشکی که به فعالیت­های مرتبط با این حوزه می­پردازند؛

· کمبود پست­های استخدامی مرتبط با رشته در مراکز درمانی و کتابخانه ­ها؛

· جذب برخی از دانشجویان با پایه غیرمرتبط در مقطع کارشناسی ارشد؛

· شرایط آب و هوایی شهر اهواز که می­تواند در انتخاب افراد جهت تحصیل یا اشتغال در این شهر تأثیرگذار باشد.

منابع مورد استفاده

1. برنامه آموزشی دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته رشته کتابداری و اطلاع ­رسانی پزشکی (مشخصات کلی، برنامه، سرفصل دروس و نحوه ارزشیابی). وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شورای عالی برنامه­ ریزی ­علوم پزشکی. 1389، قابل دسترس به نشانی :

https://hcmep.behdasht.gov.ir/uploads/369/doc/KAN_KetabDari89.pdf

2. برنامه آموزشی دوره کارشناسی پیوسته رشته کتابداری و اطلاع ­رسانی پزشکی (مشخصات کلی، برنامه، سرفصل دروس و نحوه ارزشیابی). وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شورای عالی برنامه ­ریزی­ علوم پزشکی. 1396، قابل دسترس به نشانی :

https://hcmep.behdasht.gov.ir/uploads/369/doc/KP_Ketabdari96.pd