توانمندیها و صلاحیت های مورد انتظار از دانش آموختگان
توانمندیها و وظایف گروه کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی
1. تربیت نیروی متخصص در رشته کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی برای ارائه خدمات فنی و عمومی کتابداری پزشکی شامل:
o خدمات فراهم آوری و سازماندهی دانش؛
o کتابدار بالینی و خدمات مرجع؛
o خدمات اطلاع رسانی منابع پزشکی به جامعه پزشکی؛
o شناسایی نیازهای اطلاعاتی جامعه تولیدکننده و مصرف کننده اطلاعات پزشکی؛
o آموزش استفاده از منابع پزشکی؛
o خدمات اطلاع رسانی و آموزش استفاده از فناوری های نوین اطلاعاتی پزشکی؛
2. آموزش نظری و عملی دروس سیستمهای اطلاع رسانی پزشکی، روش تحقیق، روشهای مطالعه و یادگیری، و نگارش علمی به عنوان دروس ضروری در کلیه رشته ها و مقاطع تحصیلی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز.
3. تشویق فراگیران و دانشجویان رشته مبنی بر تلاش بیشتر جهت کسب مهارتهای فنآوری اطلاعات، سواد اطلاعاتی، سواد رسانه ای، مهارتهای مدیریتی به عنوان مهارتهای مورد نیاز برای کارآفرینی کتابداران.
4. آموزش دوره های پودمانی و تخصصی کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی.
5. برگزاری کارگاههای آموزشی و توانمندسازی ویژه اعضای هیأت علمی، دانشجویان و سایر پژوهشگران دانشگاه.
6. برگزاری کارگاههای آموزشی، و پژوهشی به جهت توانمندسازی و افزایش سواد اطلاعاتی اقشار مختلف جامعه اعم از دانشجویان، دانش آموزان، معلمان و ... با هدف پاسخگویی اجتماعی.
7. برگزاری ژورنال کلابها، نشستهای علمی و کارگاههای آموزشی جهت توانمندسازی اعضای هیات علمی و دانشجویان.
8. ارائه مشاوره به انواع کتابخانه های موجود در سطح استان از جمله کتابخانه های عمومی با هدف مسئولیت پذیری اجتماعی.
9. انجام پژوهش در زمینه های مختلف کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی و اجرای طرحهای پژوهشی در زمینه های مربوط و ارائه پیشنهادهای لازم به منظور بهبود وضعیت کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی و پارکهای علم و فناوری.
10. آموزش و پژوهش در حوزههای گوناگون کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی.
11. ارائه مشاورههای اطلاعاتی جهت انجام جستجوی الکترونیکی در پایگاههای اطلاعاتی.
12. عضویت و همکاری در تیم های مطالعات مرور نظام مند، ارائه مشاوره، و گردآوری پیشینه های لازم برای انجام این نوع مطالعات.
13. ارائه مشاوره و مدیریت طرحهای علم سنجی، سواد اطلاعات سلامت، رفتار اطلاع یابی و ...
14. طراحی و مدیریت پایگاههای منابع اطلاعاتی گوناگون.
15. مشاوره جهت بهبود رؤیت پذیری و افزایش رتبه بندی دانشگاه بر اساس شاخصهای ملی و جهانی.
16. مشاوره و مدیریت کتابخانه های مرکزی، دانشگاهی و بیمارستانی.
17. انجام طرحهای مربوط به ترجمان دانش.
18. ارائه مشاوره در زمینه طراحی دورههای آموزش الکترونیک.
19. پذیرش مسؤولیت های اجرایی در حوزه های تخصصی مرتبط با حوزه کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی.
20. عضویت و مشارکت در انجمنها، کمیته ها و کارگروههای مختلف آموزشی و پژوهشی در سطح دانشکده، دانشگاه و کشور.
توانمندیها و صلاحیت های مورد انتظار از دانش آموختگان کارشناسی
الف. اهداف ویژه آموزشی رشته کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی
هدف از رشته کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد، تربیت دانش آموختگانی است که پس از فراغت از تحصیل در زمینه های تخصصی اعم از نیازسنجی و گردآوری اطلاعات مورد نیاز پژوهشگران و استفاده کنندگان، سازماندهی و اشاعه اطلاعات پزشکی، بتوانند:1
- با درک صحیح قواعد و روشهای مطلوب، منابع پزشکی را سازماندهی نمایند؛
- با استفاده از فناوری های اطلاعاتی مختلف، ذخیره و بازیابی اطلاعات پزشکی را انجام دهند؛
- توانایی کار در واحدهای علم سنجی دانشگاههای کشور را داشته باشند؛
- به عنوان کتابدار بالینی جهت دستیابی تیم های درمان به جدیدترین اطلاعات پزشکی مورد نیاز اقدام نمایند؛
- توانایی کار در واحدهای وبومتریکس دانشگاهها را دارا باشند؛
- از مهارتهای لازم به عنوان کارشناس پژوهشی و رابط مدیریت دانش برخوردار باشند؛.
- ضمن ایجاد کتابخانه های دیجیتالی، مدیریت و رهبری آنها را عهده دار شوند؛
- مدیریت کتابخانه های مرکزی دانشگاههای علوم پزشکی و بیمارستانها را به عهده گرفته و بر ارزیابی برنامه های نرم افزاری کتابخانه ها نظارت داشته باشند؛
- توانایی کار در واحدهای ترجمان دانش دانشگاهها را داشته باشند؛
- به طراحی، اجرا، و ارزیابی دورههای آموزش الکترونیک اهتمام ورزند.
بر همین اساس، امروزه کتابداران و اطلاع رسانان پزشکی میتوانند در مراکزی مانند کتابخانه های دانشکدهای، مرکزی و بیمارستانی، مراکز تحقیقاتی، دفاتر مجلات، مراکز انتشاراتی، تیم های درمانی، مراکز دانش بنیان و مراکز علم سنجی در دانشگاههای علوم پزشکی و نیز در کتابخانه های دانشکدهای و مرکزی، مراکز تحقیقاتی، دفاتر مجلات، مراکز انتشاراتی، مراکز دانش نیان، مراکز علم سنجی در دانشگاه های وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و نیز دانشگاههای تابع دانشگاه آزاد اسلامی فعالیت نمایند. علاوه بر این، کتابخانه های عمومی و آموزشگاهی نیز عرصه دیگری برای فارغ التحصیلان این رشته تخصصی هستند.
اهداف ویژه پژوهشی دورة کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی
در پایان دوره کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، از فارغ التحصیلان تواناییها و مهارتهای زیر انتظار میرود:
1- در حوزههای تحقیقاتی مختلف کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی به تألیف مقاله و ترجمه کتاب بپردازند؛
2- توانایی ارائه مشاورههای اطلاعاتی جهت انجام جستجوهای الکترونیک در پایگاه های اطلاعاتی را داشته باشند؛
3- به ارائه خدمات مشاوره اطلاعاتی، جستجوی اطلاعات سلامت، و پروپوزال نویسی بپردازند؛
4- به صورت مستمر با ارائه مقاله در سمینارهای داخل و خارج و همکاری در برگزاری سمینارهای داخل کشور مشارکت داشته باشند؛
5- در انجام ارزیابی های علمی در واحدهای علم سنجی و ارائه گزارشهای استنادی مشارکت فعال داشته باشد؛
6- در برگزاری کارگاههای آموزشی در زمینه پژوهشی مشارکت داشته باشند.
انتخاب حالت کور رنگی
سرخ کوری سبز کوری آبی کوری سرخ دشوار بینی سبز دشوار بینی آبی دشوار بینی تک رنگ بینی تک رنگ بینی مخروطیتغییر اندازه فونت:
تغییر فاصله بین کلمات:
تغییر فاصله بین خطوط:
تغییر نوع موس:
تغییر نوع موس:
تغییر رنگ ها:
رنگ اصلی:
رنگ دوم:
رنگ سوم: