توانمندیها و صلاحیت های مورد انتظار از دانش آموختگان

 

توانمندی­ها و وظایف گروه کتابداری و اطلاع­ رسانی پزشکی

 

1. تربیت نیروی متخصص در رشته کتابداری و اطلاع ­رسانی پزشکی برای ارائه خدمات فنی و عمومی کتابداری پزشکی شامل:

o خدمات فراهم ­آوری و سازماندهی دانش؛

o کتابدار بالینی و خدمات مرجع؛

o خدمات اطلاع ­رسانی منابع پزشکی به جامعه پزشکی؛

o شناسایی نیازهای اطلاعاتی جامعه تولید­کننده و مصرف ­کننده اطلاعات پزشکی؛

o آموزش استفاده از منابع پزشکی؛

o خدمات اطلاع ­رسانی و آموزش استفاده از فناوری ­های نوین اطلاعاتی پزشکی؛

2. آموزش نظری و عملی دروس سیستم­های اطلاع ­رسانی پزشکی، روش تحقیق، روش‌های مطالعه و یادگیری، و نگارش علمی به­ عنوان دروس ضروری در کلیه رشته ­ها و مقاطع تحصیلی دانشگاه علوم پزشکی جندی­ شاپور اهواز.

3. تشویق فراگیران و دانشجویان رشته مبنی بر تلاش بیشتر جهت کسب مهارت­های فن­آوری اطلاعات، سواد اطلاعاتی، سواد رسانه ­ای، مهارت­های مدیریتی به­ عنوان مهارت­های مورد نیاز برای کارآفرینی کتابداران.

4. آموزش دوره­ های پودمانی و تخصصی کتابداری و اطلاع ­رسانی پزشکی.

5. برگزاری کارگاه­های آموزشی و توانمندسازی ویژه اعضای هیأت علمی، دانشجویان و سایر پژوهشگران دانشگاه.

6. برگزاری کارگاه­های آموزشی، و پژوهشی به جهت توانمندسازی و افزایش سواد اطلاعاتی اقشار مختلف جامعه اعم از دانشجویان، دانش آموزان، معلمان و ... با هدف پاسخگویی اجتماعی.

7. برگزاری ژورنال­ کلاب­ها، نشست­های علمی و کارگاه­های آموزشی جهت توانمندسازی اعضای هیات علمی و دانشجویان.

8. ارائه مشاوره به انواع کتابخانه­ های موجود در سطح استان از جمله کتابخانه­ های عمومی با هدف مسئولیت ­پذیری اجتماعی.

9. انجام پژوهش در زمینه­ های مختلف کتابداری و اطلاع ­رسانی پزشکی و اجرای طرح­های پژوهشی در زمینه ­های مربوط و ارائه پیشنهادهای لازم به منظور بهبود وضعیت کتابخانه ­ها و مراکز اطلاع ­رسانی و پارک­های علم و فناوری.

10. آموزش و پژوهش در حوزه­های گوناگون کتابداری و اطلاع ­رسانی پزشکی.

11. ارائه مشاوره­های اطلاعاتی جهت انجام جستجوی الکترونیکی در پایگاه­های اطلاعاتی.

12. عضویت و همکاری در تیم­ های مطالعات مرور نظام ­مند، ارائه مشاوره، و گردآوری پیشینه ­های لازم برای انجام این نوع مطالعات.

13. ارائه مشاوره و مدیریت طرح­های علم ­سنجی، سواد اطلاعات سلامت، رفتار اطلاع­ یابی و ...

14. طراحی و مدیریت پایگاه­های منابع اطلاعاتی گوناگون.

15. مشاوره جهت بهبود رؤیت ­پذیری و افزایش رتبه­ بندی دانشگاه بر اساس شاخص­های ملی و جهانی.

16. مشاوره و مدیریت کتابخانه ­های مرکزی، دانشگاهی و بیمارستانی.

17. انجام طرح­های مربوط به ترجمان دانش.

18. ارائه مشاوره در زمینه طراحی دوره­های آموزش الکترونیک.

19. پذیرش مسؤولیت ­های اجرایی در حوزه ­های تخصصی مرتبط با حوزه کتابداری و اطلاع ­رسانی پزشکی.

20. عضویت و مشارکت در انجمن­ها، کمیته­ ها و  کارگروه­های مختلف آموزشی و پژوهشی در سطح دانشکده، دانشگاه و کشور.

 

توانمندی­ها و صلاحیت های مورد انتظار از دانش ­آموختگان کارشناسی

الف. اهداف ویژه آموزشی رشته کتابداری و اطلاع ­رسانی پزشکی

هدف از رشته کتابداری و اطلاع ­رسانی پزشکی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد، تربیت دانش ­آموختگانی است که پس از فراغت از تحصیل در زمینه­ های تخصصی اعم از نیازسنجی و گردآوری اطلاعات مورد نیاز پژوهشگران و استفاده ­کنندگان، سازماندهی و اشاعه اطلاعات پزشکی، بتوانند:1

  1. با درک صحیح قواعد و روش­های مطلوب، منابع پزشکی را سازماندهی نمایند؛
  2. با استفاده از فناوری­ های اطلاعاتی مختلف، ذخیره و بازیابی اطلاعات پزشکی را انجام دهند؛
  3. توانایی کار در واحدهای علم ­سنجی دانشگاه­های کشور را داشته باشند؛
  4. به عنوان کتابدار بالینی جهت دستیابی تیم ­های درمان به جدیدترین اطلاعات پزشکی مورد نیاز اقدام نمایند؛
  5. توانایی کار در واحدهای وبومتریکس دانشگاه­ها را دارا باشند؛
  6. از مهارت­های لازم به عنوان کارشناس پژوهشی و رابط مدیریت دانش برخوردار باشند؛.
  7. ضمن ایجاد کتابخانه ­های دیجیتالی، مدیریت و رهبری آنها را عهده ­دار شوند؛
  8. مدیریت کتابخانه ­های مرکزی دانشگاه­های علوم پزشکی و بیمارستان­ها را به عهده گرفته و بر ارزیابی برنامه ­های نرم ­افزاری کتابخانه ­ها نظارت داشته باشند؛
  9. توانایی کار در واحدهای ترجمان دانش دانشگاه­ها را داشته باشند؛
  10. به طراحی، اجرا، و ارزیابی دوره­های آموزش الکترونیک اهتمام ورزند.

 

بر همین اساس، امروزه کتابداران و اطلاع­ رسانان پزشکی می­توانند در مراکزی مانند کتابخانه ­های دانشکده­ای، مرکزی و بیمارستانی، مراکز تحقیقاتی، دفاتر مجلات، مراکز انتشاراتی، تیم ­های درمانی، مراکز دانش ­بنیان و مراکز علم ­سنجی در دانشگاه­های علوم پزشکی و نیز در کتابخانه ­های دانشکده­ای و مرکزی، مراکز تحقیقاتی، دفاتر مجلات، مراکز انتشاراتی، مراکز دانش­ نیان، مراکز علم ­سنجی در دانشگاه ­های وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و نیز دانشگاه­های تابع دانشگاه آزاد اسلامی فعالیت نمایند. علاوه بر این، کتابخانه ­های عمومی و آموزشگاهی نیز عرصه دیگری برای فارغ ­التحصیلان این رشته تخصصی هستند.

اهداف ویژه پژوهشی دورة کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع ­رسانی پزشکی

در پایان دوره کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع­ رسانی پزشکی، از فارغ ­التحصیلان توانایی‌ها و مهارت­های زیر انتظار می­رود:

1- در حوزه­های تحقیقاتی مختلف کتابداری و اطلاع ­رسانی پزشکی به تألیف مقاله و ترجمه کتاب بپردازند؛

2- توانایی ارائه مشاوره­های اطلاعاتی جهت انجام جستجوهای الکترونیک در پایگاه ­های اطلاعاتی را داشته باشند؛

3- به ارائه خدمات مشاوره اطلاعاتی، جستجوی اطلاعات سلامت، و پروپوزال ­نویسی بپردازند؛

4- به صورت مستمر با ارائه مقاله در سمینارهای داخل و خارج و همکاری در برگزاری سمینارهای داخل کشور مشارکت داشته باشند؛

5- در انجام ارزیابی ­های علمی در واحدهای علم ­سنجی و ارائه گزارش­های استنادی مشارکت فعال داشته باشد؛

6- در برگزاری کارگاه­های آموزشی در زمینه پژوهشی مشارکت داشته باشند.