رشته های تحصیلی گروه

رشته کارشناسی پیوسته فناوری اطلاعات سلامت

معرفی رشته کارشناسی پیوسته فناوری اطلاعات سلامتHealth Information Technology(B.Sc.)

تعریف رشته:

رشته فناوری اطلاعات سلامت، شاخه ای از علوم پزشکی است که با استفاده از سخت افزارها و نرم افزارهای کامپیوتری به پردازش اطلاعات پرداخته، آنها را ذخیره، بازیابی و به اشتراک گذاشته و امکان استفاده از داده های سلامت و دانش را برای تسهیل ارتباطات و تصمیم سازی فراهم می سازد.

پذیرش در این مقطع از طریق کنکور سراسری می باشد.

رسالت رشته:

 رسالت این دوره تربیت نیروهای آگاه به مسائل علمی روز، توانمند، مسئولیت پذیر و حساس به سلامت افراد و جامعه در حیطه فناوری اطلاعات سلامت است که تخصص خودرا در زمینه های بکارگیری فناور ی اطلاعات  در حوزه سلامت، پرداز ش، ذخیره و بازیابی اطلاعات جهت تسهیل ارتباطات تیم درمانی و تصمیم ساز ی در نظام سلامت در اختیار جامعه قرار دهید و با برقراری ارتباطات موثر اطلاعات بالینی و مالی مورد نیاز را برای ارائه دهندگان در عزصه های آموزشی ، پژوهشی، بهداشتی و درمانی و موسسات بیمه فراهم و از حقوق و اطلاعات بیماران و بیمارستان حمایت می کنند.

اهداف کلی:

بتوانند به پردازش و مدیریت داده های اطلاعات سلامت با استفاده از سخت افزار ها و نرم افزارها ی کامپیوتری بپردازند

در راستای ارتقا خدمات درمانی، داده های سلامت را جمع آوری، ذخیره ،بازیابی ، پردازش و تفسیر نمایند.

سیستم های اشتراک گذاری داده های سلامت فراهم سازند تا ارتباطات و تصمیم سازی در نظام سلامت تسهیل گردد

فناوری های اطلاعاتی در حوزه سلامت را بکار گیرند.

 

طول دوره تحصیل به  مدت 8 نیمسال تحصیلی در 4 سال می باشد.

 

 کل واحدهای درسی این دوره 130 واحد به شرح زیر می باشد:

- 24 واحد دروس عمومی

- 21 واحد دروس پایه

-  69 واحد دروس تخصصی

  • 16 واحد کارآموزی و کارآموزی در عرصه

 

رشته کارشناسی ارشد ناپیوسته انفورماتیک پزشکی

رشته کارشناسی ارشد انفورماتیک پزشکی M.S in Medical Informatics :

  تعریف رشته:

دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته رشته انفورماتیک پزشکی به عنوان رشته ای جدید و با استفاده از فناوری اطلاعات در ذخیره سازی ، بازیابی داده ها و استفاده بهینه از تحلیل اطلاعات در جهت تصمیم گیری در حل مشکلات و ارتقاء سیستم های بهداشت درمان می پردازد . این علم ارتباط نزدیکی بین علوم پایه پزشکی و تکنولوژی جدید در حال گسترش کامپیوتر ، مخابرات و ارتباطات برقرار می کند. 

 رسالت رشته:

از آنجائیکه اطلاعات و تکنولوزی جزء جدایی ناپذیر فرآیند ارائه مراقبت در نظام بهداشت و درمان می باشد ، جوامع علمی دست اندرکار توسعه و آموزش ناگزیر از بکارگیری اطلاعات و تکنولوژی در حیطه بهداشت و درمان می باشند . در این زمینه ، انفورماتیک پزشکی استفاده از تکنولوژی کامپیوتر در تمام گرایش های پزشکی اعم از مراقبت ، آموزش و پژوهش نقش بسزایی ، ایفا خواهد کرد.  

انفورماتیک پزشکی به عنوان یک علم بین رشته ای است که نیاز به تحقیق و مطالعه در همه ابعاد آن از جمله علوم پایه و بالینی، زیست پزشکی، ارتباطات و فناوری اطلاعات، مهندسی نرم افزار احساس می شود. رسالت اصلی این دوره ، تربیت دانش آموختگانی است که می توانند در جهت ارتقاء سیستم های سلامت ، استفاده بهینه از منابع موجود ، کاهش خطاهای پزشکی در مراکز بین المللی انفورماتیک پزشکی انجام وظیفه کنند. 

  تربیت این نیروها زمینه ساز موارد زیر خواهد بود: 

الف- ارتقاء سطح دانش و آگاهی مسئولین ، متخصصین و ارائه دهندگان خدمات بهداشتی و درمانی و شناخت عمومی افراد جامعه از جایگاه و کاربرد انفورماتیک پزشکی

‌ب- کمک و فعالیت در راستای برقراری نظام های بین بخشی جهت ایجاد و گسترش زمینه ای همکاری بین مراکز ذیربط و ارائه دهندگان خدمات بهداشتی و درمانی با متخصصین و فعالین در فناوری اطلاعات و ارتباطات

‌ج- ایجاد بستر لازم در جهت تعیین و تعریف استانداردها و پروتکل های فناوری اطلاعات در حوزه خدمات بهدشاتی و درمان

  اهداف کلی

این برنامه در صدد است دانش آموختگانی را تربیت کند که دارای آگاهی و مهارت کامل در موارد زیر باشند:  

- شناخت ساختار داده های پزشکی و پایگاه های داده ها

- کاربرد استانداردها در پزشکی

- به کارگیری ابزارهای تجزیه و تحلیل داده ها بمنظور تصمیم سازی مبتنی بر سیستم های خبره

- به کارگیری نرم افزارهای جامع پزشکی

- کاربرد مفاهیم اولیه بیوانفورماتیک در تشخیص بالینی

- کار با شبکه هاب هوشمند عصبی و کاربرد آنها در تحلیل اطلاعات در پزشکی

- استفاده از مراجع انفورماتیک پزشکی سلامت و پزشکی

- کدگذاری در پزشکی

وظایف حرفه ای دانش آموختگان:  

الف- در زمینه پژوهشی:  

- تحقیق در زمینه کاربرد روشهای نوین ذخیره سازی و بازیابی داده های پزشکی جهت بهینه سازی سیستمهای تصمیم گیری و مشارکت در تصمیم گیری در حوزه بهداشت و درمان

- تحقیق در زمینه تعیین و بومی سازی استانداردها و پروتکل های فناوری اطلاعات در جهت ارتقاء سیستمهای بهداشت و درمان

- کمک به تحقیق در زمنیه های مشترک با رشته های پزشکی و مهندسی پزشکی جهت ایجاد یک بستر تعامل اطلاعات بین داده های بالینی و فناوریهای جدید

ب- در زمینه آموزشی: 

- تدریس دروس مرتبط با حوزه انفورماتیک پزشکی در زمینه های تحلیل داده ها ، مدیریت داده ها و آشنایی با نرم افزارهای جامع پزشکی در سطوح دانشگاهی

- تدریس دروس مرتبط با شیوه های نوین طراحی و مدیریت سیستم های بهداشت و درمان مبتنی بر فناوری اطلاعات. 

- ارائه روشهای بهینه جهت آموزش و انتقال مفاهیم کاربردی انفورماتیک در پزشکی به داشنجویان پزشکی در رشته های مرتبط

ج- در زمینه مدیریتی: 

کمک به توسعه و ارتقاء سیستم های اطلاعات مدیریت در سطوح مختلف بهداشت و درمان

 د- در زمینه خدماتی: 

- هم آوری امکان دسترسی سهل الوصول به اطلاعات و منابع اطلاعاتی

- ارائه و هدایت از راه دور خدمات درمانی و آموزش روشها و مهارتهای تخصصی شده کمک به کاهش خطاهای پزشکی

- کمک به تعیین نوع مداخله پزشکی مورد نیاز

- کمک به امنیت و حفاظت از اطلاعات خصوصی بیماران

شرایط و نحوه پذیرش دانشجو

از طریق آزمون ورودی، طبق شرایط و ضوابط شورای گسترش دانشگاه های علوم پزشکی می باشد.

دارا بودن دانشنامه کارشناسی در رشته های علوم پزشکی، رشته های ریاضی (کلیه گرایش ها)، مهندسی کامپیوتر، مهندسی پزشکی و یا دکترای عمومی پزشکی و داکترای عمومی دندانپزشکی.

 

تعداد کل واحدهای این دوره شامل 32 واحد به شرح زیر می باشد.

دروس اختصاصی اجباری (core)   20 واحد

دروس اختصاصی اختیاری (noncore)  6 واحد

پایان نامه         6 واحد

 

 

رشته کارشناسی ارشد ناپیوسته فناوری اطلاعات سلامت

 

رشته کارشناسی ارشد ناپیوسته فناوری اطلاعات سلامت Health Information Technology (M.S.)

تعریف رشته

دانش آموختگان این مقطع ضمن کسب دانش و مهارت های متنوع قادر خواهند بود به عنوان عضو تیم مراقبت بهداشتی و با هماهنگی و همکاری نزدیک با پزشکان، پرستاران، مدیران و متخصصین تکنولوژی اطلاعات به گردآوری داده های مراقبت بهداشتی از منابع مختلف، کنترل کیفیت اطلاعات، تحلیل اطلاعات و اطلاع رسانی قانونی و اخلاقی و طراحی نظام های اطلاعات مراقبت بهداشتی در راستای مراقبت بهداشتی درمانی با کیفیت بپردازند.

 

رسالت رشته

تربیت افراد خلاق، دارای روحیه همکاری و مشارکت، تفکر انتقادی و توانایی حل مسئله و مجهز به با کیفیت ترین دانش و مهارت های لازم جهت ایفای نقش های چند وجهی در اطلاعات مراقبت بهداشتی بیماران متناسب با استانداردها و الزامات حرفه ای، اخلاقی، قانونی، پزشکی و سازمانی و گسترش تفکر رشد مستمر حرفه ای در محیط متغییر مراقبت بهداشتی.

اهداف کلی

تربیت افراد با صلاحیت و متعهد در راستای:

الف) شناسایی و تامین نیازهای اطلاعاتی کاربران سطوح مختلف بهداشت و درمان در امور درمانی، آموزشی و پژوهشی.

ب) ایجاد و به کارگیری ابزارها و تکنیک های فناوری اطلاعات (گردآوری، طبقه بندی و تحلیل اطلاعات و اطلاع رسانی) در قالب هر نوع رسانه (دستی و الکترونیک)

ج) القاء تفکر مراقبت بهداشتی مبتنی بر اطلاعات در سازمان های مراقبت بهداشتی درمانی

د) گسترش دانش اطلاعات و مراقبت بهداشتی بر پایه پژوهش

وظایف حرفه ای دانش آموختگان

آموزشی

- آموزش کارکنان بخش مدارک پزشکی در سازمان های مراقبت بهداشتی درمانی

- آموزش سایر مسئولین یا کارکنان سازمان های مراقبت بهداشتی درمانی در خصوص برنامه ها و اهداف مدیریت اطلاعات سازمان

- تدریس در گروه های آموزشی مدارک پزشکی دانشگاه های علوم پزشکی کشور بر حسب نیاز پژوهشی

- تحلیل نیازهای اطلاعاتی کاربران

- گردآوری، طبقه بندی و تحلیل اطلاعات بالینی، مدیریتی و مالی سازمان های مراقبت بهداشتی درمانی و اطلاع رسانی قانونی و اخلاقی

- همکاری در پروژه های راه اندازی سیستم های اطلاعات بهداشتی درمانی در سازمان های مراقبت یهداشتی درمانی مدیریتی

- مدیریت بخش فناوری اطلاعات بیمارستان های کشور

- تدوین و هدایت خط مشی های مربوط به فعالیت های اطلاعاتی سازمان مراقبت بهداشتی درمانی مربوطه با همکاری سایر متخصصین

- ارزیابی برنامه های مدیریت اطلاعات در راستای اهداف سازمان مراقبت بهداشتی درمانی

- مشاوره فعالیت های اطلاعاتی سایر بخش های سازمان مراقبت بهداشتی درمانی

- تهیه راهنماها و استانداردهای لازم جهت تولید، گردآوری، ذخیره سازی، نگهداری اطلاعات، کیفیت اطلاعات، مدت زمان نگهداری و امحاء اطلاعات با توجه به قوانین موجود و با همکاری سایر متخصصین.

 

شرایط و نحوه پذیرش دانشجو

از طریق آزمون ورودی، طبق شرایط و ضوابط شورای گسترش دانشگاه های علوم پزشکی می باشد.

مدارک کارشناسی مورد پذیرش شامل:

کلیه فارغ التحصیلان مقاطع کارشناسی رشته های علوم پزشکی مورد تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می باشد.

تعداد کل واحدهای این دوره شامل 32 واحد به شرح زیر می باشد.

دروس اختصاصی اجباری (core)   20 واحد

دروس اختصاصی اختیاری (noncore)  6 واحد

پایان نامه         6 واحد