ارزشیابی و نیازسنجی آموزشی

- ارزشیابی -

ارزشیابی فرایندی است نظام دار برای جمع آوری ، تحلیل و تفسیر اطلاعات به منظور بررسی میزان عملی شدن هدفها می باشد و هدف عالی و نهایی آن ارتقاء کیفیت آموزش می باشد. بهبود و ارتقاء کیفیت تدریس اعضاء هیات علمی دانشگاه در صورتی میسر است که اطلاعات درست و کاملی از کیفیت تدریس اعضاء هیات علمی در دسترس باشد. ارزشیابی اعضاء هیات می تواند اطلاعات لازم را در اختیار مسئولین آموزشی قرار دهد. بررسی کیفیت تدریس اعضاء هیات علمی و تلاش در جهت ارتقاء کیفیت تدریس اعضاء هیات علمی، از طریق بررسی نتایج ارزشیابی انجام یافته از دانشجویان هم چنین ارزشیابی برنامه های آموزش اجرا شده در سطح دانشگاه و ارائه بازخورد به ذینفعان از دلایل وجودی این واحد در دانشگاه می باشد.

 

- ازریابی درونی -

 

ارزیابی درونی فرایندی است که در آن اعضای گروه آموزشی دانشگاهی، هدف های گروه را تصریح کرده و عملکرد آن را مورد قضاوت قرار می دهند. سپس نقش خود را بازنگری کرده و در راه آینده مطلوب گروه آموزشی برنامه ریزی کرده و در اجرای آن گام های اولیه را بر می دارند.

اساسا ارزیابی درونی در یک سازمان، بازتاب جمعی آرمان ها، قضاوت درباره ی عملکرد سازمان و فرصتی برای ارتقاء کیفیت آن است. گزارش آن نیز اصولا به عنوان فراهم کننده اطلاعات برای ارزیابی بیرونی به کار برده می شود. بنابراین ارزیابی درونی برای سازمان های یادگیرنده اطلاعات با ارزشی را جهت توسعه ی آن ها فراهم میکند. به طوری که با جمع آوری اطلاعات، تحلیل و عرضه ی بازخورد، پشتیبان تصمیم گیری مدیریت می باشد.

 

 

واحد ارزشیابی آموزشی و نیازسنجی آموزشی در دانشکده - 

این واحد بطور مداوم در طول سال به بررسی، ارزشیابی و نیازسنجی موارد مختلف مرتبط با مسائل آموزشی دانشجویان اعم از برنامه آموزشی، ازشیابی های پایان ترمی، طرح درس ها و... می پردازد. بدیهیست نیل به اهداف ذکر شده تنها با برقراری ارتباط مداوم با کمیته های توسعه آموزش دانشکده ها و همچنین ایجاد پل ارتباطی مستقیم با تمامی دانشجوبان به منظور بهره مندی از پیشنهادات و قرارگرفتن در جریان مسائل و مشکلات آموزشی آنها امکان پذیر خواهد شد. 

 

کمیته ارزشیابی سوالات

هم اکنون  جناب آقای مهندس احمد عزیزی عضو محترم هیأت علمی گروه فناوری اطلاعات سلامت مسئولیت کمیته ارزشیابی سوالات این دانشکده را بر عهده دارند.

اهم وظایف مسئول کمیته ارزشیابی سوالات:

1-همکاری در حیطه­های مختلف فرآیند یاددهی/یادگیری، اجرای روش­های نوین آموزشی و تدریس

2-کمک به اعضای هیأت علمی جهت ارتقاء فرآیند ارزشیابی فراگیران و ارتقاء کیفی آموزش در دانشکده

3-همکاری در برنامه­های مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه

4-شرکت فعال در جلسات دفتر توسعه آموزش دانشکده

5-انجام سایر امور محوله از سوی دفتر توسعه آموزش دانشکده