شرح وظایف و اختیارات

- گفتمان و ترجمان بسته های تحول -

 

نظام آموزشی علوم پزشکی به تناسب نیازهای جامعه نیاز به تغییر و تحول دارد. این امر ایجاب می کند که آموزش علوم پزشکی به صورت مداوم تحت بازنگری قرار گرفته و با رفع کاستی ها در ارتقاء آن کوشش شود. از آنجایی که دانشجویان سرمایه اصلی نظام آموزشی و محور توسعه آموزش می باشند، حق مشارکت در تصمیم گیری و بازنگری جهت بهبود نظام آموزشی را دارند. در این راستا بستر سازی برای تعامل دانشجویان و بنا نهادن ساز و کار های مشارکت دانشجویان می تواند در پیشرفت آموزش علوم پزشکی و ایجاد تحول لازم در آن بسیار مؤثر باشد.

بهره گیری از نظرات دانشجویان در نظام آموزشی از اهداف عالی و سیاست های کلان مدیریت آموزشی می باشد و می تواند منجر به بهبود فرایند تصمیم سازی و ارتقاء کیفیت آموزشی مبتنی بر نیاز شود. بنابر این مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی به عنوان اتاق فکر نظام آموزشی در صدد است از ابزار مدیریت مشارکتی با محوریت دانشجویان بیشترین بهره را برده و زمینه رشد و پویایی هرچه بیشتر برنامه های آموزشی را فراهم آورد.

امید است تشکیل کمیته دانشجویی در دانشکده گامی مؤثر در راستای اعتلای نظام آموزش علوم پزشکی دانشگاه باشد.

شرح وظایف کمیته دانشجویی توسعه آموزش دانشگاه:

 

1- هدایت، هماهنگی، اجرا و نظارت بر تدوین و بازنگری برنامه های آموزشی با تاکید بر پاسخگو بودن آنها به نیازهای سلامت جامعه تحت پوشش دانشگاه

2- سازماندهی، برنامه ریزی، اجرا و نظارت بر ارتقای توانمندی های اعضاء هیات علمی در زمینه های مختلف آموزش علوم پزشکی

3- هدایت و نظارت بر اجرای روش های نوین آموزشی و ارزشیابی برای توسعه و ارتقای کیفیت آموزش دانشگاه

4- سازماندهی، اجرا و نظارت بر ارزشیابی اعضا هیات علمی و فرایندهای یاددهی-یادگیری

5- هدایت و نظارت بر فرایندهای ارزشیابی فراگیران و تحلیل نتایج آزمون ها با هدف ارتقاء کیفی آزمونها

6- هدایت و نظارت بر برنامه های آموزشی از راه دور و الکترونیکی دانشگاه 

7- سازماندهی و نظارت بر فرایندهای شناسایی، جذب و بهره وری استعدادهای درخشان

8- هدایت، تصویب، تامین بودجه و نظارت بر اجرای طرح های پژوهش در آموزش

9- هدایت، هماهنگی، تسهیل، نظارت و ارزیابی، فعالیت های دانش پژوهی بر اساس آیین نامه مربوطه

10- نظارت بر عملکرد و هماهنگ نمودن فعالیتهای دفاتر توسعه آموزش تابعه

11- ارائه مشاوره در خصوص مسائل آموزشی دانشگاه به مراجع زیربط

12- ارائه مشاوره در طراحی و ارزشیابی برنامه های آموزش مداوم دانشگاه

 

  خلاصه ای ازشرح و ظایف دفتر توسعه آموزش دانشکده عبارتند از :

 

1- ارتقا مشارکت دانشجویان در فعالیت های آموزشی و ارتباط با اساتید

2- بهره گیری از نظارت دانشجویان در جهت بررسی و ارزیابی وضعیت آموزشی دانشکده و دانشگاه

3- یافتن راهکار های مناسب جهت ارتقا و رفع نقایص برنامه های آموزشی مربوط به هر رشته، گروه و دانشکده

4- شناسایی و انتقال پیشنهادات، مشکلات و مسائل آموزشی به رده های بالاتر نظام آموزشی

5- ایجاد بستر مناسب جهت پیشبرد فرایند تولید علم، خلاقیت و نوآوری دانشجویان

6- کمک به دانشجویان جهت آشنایی و استفاده بهینه از امکانات آموزشی دانشگاه

7- برنامه ریزی آموزشی با همکاری گروه های آموزشی

8- ارتقای توانمندی های اعضای هیات علمی در زمینه های مختلف آموزش علوم پزشکی

9- ارائه مشاوره در زمینه ارزشیابی فراگیران ، اعضای هیات علمی و فرایند های آموزش در دانشکده

10- ارائه مشاوره در زمینه اجرای طرح های پژوهش در آموزش

11- ارائه مشاوره در زمینه اجرای روش های نوین آموزشی و مشاوره و مطالعه برای توسعه آموزش

12- شرکت فعال سرپرست دفتر در جلسات شورای آموزشی دانشکده

 

شرح وظایف سرپرست دفتر توسعه آموزش (EDO): سرکار خانم دکتر ساحل حیدر حیدری

1-همکاری در ارتقاء توانمندی­های اعضای هیأت علمی در زمینه ­های مختلف آموزش علوم پزشکی

2-همکاری در اجرا و ارائه مشاوره در زمینه ارزشیابی اعضای هیأت علمی و فرآیندهای آموزش در دانشکده یا مرکز آموزشی درمانی مربوطه

3-ارائه مشاوره در حیطه ­های مختلف فرآیند یاددهی-یادگیری، اجرای روش­های نوین آموزشی و تدریس

4-مشاوره به اساتید در تدوین طرح درس و طرح دوره و جمع ­آوری آن در هر نیمسال، بازخورد به اساتید جهت اصلاح طرح درس و

طرح دوره (Course plan/Lesson plan) با همکاری و نظارت EDC

5-ارائه مشاوره و تشویق اساتید در جهت انجام طرح­های پژوهش در آموزش

6-مشارکت در تدوین گزارش ارزیابی درونی و بیرونی گروه­های آموزشی

7-مشارکت در تدوین لاگ ­بوک­های گروه­های آموزشی مختلف

8-شرکت فعال در جلسات شورای آموزشی دانشکده

 

شرح وظایف مسئول کمیته برنامه ­ریزی آموزشی

1- همکاری و ارائه مشاوره در جهت بهبود و بازنگری برنامه ­های درسی و کوریکولوم ­های گروه­های آموزشی دانشکده.

2-همکاری در تدوین برنامه­ های درسی در سطوح مختلف (طرح دوره و طرح درس در کلیه دروس عملی، نظری و بالینی در تمام گروه­های آموزشی.

3- همکاری و ارائه مشاوره در تهیه log book جهت گروه­های آموزشی مختلف دانشکده

4- نظارت بر اجرای برنامه­های درسی و ارزشیابی آنها

5- بهبود برنامه­های درسی و منابع آموزشی به­روز با توجه به بازنگری در ابتدای هر ترم

6- مشاوره و ارائه نظرات کارشناسی در خصوص طراحی برنامه­ های درسی مربوط به رشته ها در چهارچوب مصوب دبیرخانه شورای عالی برنامه ­ریزی علوم پزشکی

7- همکاری در انجام نیازسنجی جهت برگزاری دوره­ها و کارگاه­های آموزشی مورد نیاز اعضای هیئت علمی با هدف افزایش کیفیت تدریس

8- همکاری در اجرای ارزیابی درونی گروه­های آموزشی در دانشکده

9- شرکت فعال در جلسات دفتر توسعه آموزش دانشکده

10- انجام سایر امور محوله از سوی دفتر توسعه آموزش دانشکده

شرح وظایف مسئول کمیته آموزش مجازی

1- همکاری با دفتر توسعه آموزش در امور مرتبط با مجازی ­سازی در سطح دانشکده

2-همکاری در جهت توانمندسازی اساتید و دانشجویان در حوزه آموزش مجازی

3-همکاری در جهت به­ روز رسانی پورتال مربوطه به دفتر توسعه آموزش دانشکده

4-همکاری در جهت گردآوری و انتشار منابع اطلاعاتی مرتبط با آموزش مجازی

5-شرکت فعال در جلسات دفتر توسعه آموزش دانشکده

 

شرح وظایف مسئول کمیته دانشجویی

1-راه ­اندازی، حمایت و نظارت بر کمیته دانشجویی توسعه آموزش دانشکده

2-همکاری با مرکز مطالعات در توانمندسازی آموزشی اعضای کمیته دانشجویی توسعه آموزش دانشکده

3-شرکت فعال در جلسات دفتر توسعه اموزش دانشکده

4-انجام سایر امور محوله از سوی دفتر توسعه آموزش دانشکده

 

شرح وظایف کمیته المپیاد و استعداد درخشان

1-همکاری در جهت شناسایی استعدادهای برتر دانشجویی در سطح دانشکده

2-همکاری در جهت اطلاع­ رسانی و ارائه مشاوره به دانشجویان جهت آشنایی با قوانین و تسهیلات مرتبط با استعدادهای درخشان و المپیادهای دانشجویی

3-همکاری در جهت توانمندسازی دانشجویان استعداد درخشان در زمینه ­های مختلف درسی و غیر درسی

4-ارائه مشاوره به دانشجویان استعدادهای درخشان در زمینه آئین ­نامه ­ها و دستورالعمل­ های مصوب دانشگاه و وزارت بهداشت

5-همکاری در جهت اطلاع ­رسانی به دانشجویان نسبت به استفاده از تسهیلات بنیاد ملی نخبگان

6-مشاوره به دانشجویان جهت شرکت در المپیاد علمی دانشجویی

7-شرکت فعال در جلسات دفتر توسعه آموزش دانشکده

8-انجام سایر امور محوله از سوی دفتر توسعه آموزش دانشکده

 

شرح وظایف مسئول کمیته پژوهش در آموزش

1-همکاری با دفتر توسعه آموزش و مرکز مطالعات در تدوین شیوه ­نامه برای طرح­های توسعه­ای، فعالیت­های نوآورانه آموزشی، دانش ­پژوهی آموزشی و پژوهش در آموزش

2-همکاری با دفتر توسعه آموزش و مرکز مطالعات در بسترسازی برای شرکت اعضای هیئت علمی در جشنواره شهید مطهری دانشگاهی و کشوی

3-شرکت فعال در جلسات دفتر توسعه آموزش دانشکده

4-انجام سایر امور محوله از سوی دفتر توسعه آموزش دانشکده

شرح وظایف مسئول کمیته ارزشیابی سوالات

1-همکاری در حیطه­ های مختلف فرآیند یاددهی/یادگیری، اجرای روش­های نوین آموزشی و تدریس

2-کمک به اعضای هیئت علمی جهت ارتقاء فرآیند ارزشیابی فراگیران و ارتقاء کیفی آموزش در دانشکده

3-همکاری در برنامه­ های مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه

4-شرکت فعال در جلسات دفتر توسعه آموزش دانشکده

5-انجام سایر امور محوله از سوی دفتر توسعه آموزش دانشکده

 

شرح وظایف مسئول کمیته توانمندسازی اساتید

1-همکاری با دفتر توسعه آموزش برای نیازسنجی، برنامه ­ریزی و اجرای دوره برنامه های توانمندسازی برای اعضای هیات علمی

2-ارائه مشاوره­های آموزشی به اعضای هیات علمی

3-همکاری با کمیته مربوطه در سطح EDC دانشگاه

4-شرکت فعال در جلسات دفتر توسعه آموزش دانشکده

5-انجام سایر امور محوله از سوی دفتر توسعه آموزش دانشکده

 

 

شرح وظایف کارشناس دفتر توسعه آموزش (EDO) دانشکده

1-هماهنگی جهت برگزاری جلسات

2-تهیه صورت جلسات و پیگیری های لازم جهت انجام موارد مصوب

3-همکاری در انجام مکاتبات و تهیه پیش­نویس

4-انجام امور بایگانی مستندات مربوطه

5-انجام سایر امور محوله از سوی مافوق