معرفی رشته کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی
تعریف رشته کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی:
در آغاز قرن بیست و یکم، کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی در کشورهای پیشرفته به سوی استفاده از مهارتهای ارتباطی، فناوریهای اطلاعاتی و نقش با اهمیت مدیریتی آنها، گرایش داشته است. کتابداری و اطلاع سانی حرفهای است که با مدیریت اطلاعات و دانش سر و کار دارد و هدف اساسی آن ایجاد شرایط مناسب برای دسترسی آسان و مؤثر به اطلاعات است. برای چنین منظوری، این حرفه بر اساس اصول و بنیان های نظری که در طول تاریخ حیات خود تدوین نموده است فرایندهایی را برای گزینش و فراهم آوری، سازماندهی، و اشاعه اطلاعات انجام میدهد. برای آموزش این فرایندها به کسانی که باید در کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی به جامعه خدمت کنند، حرفه کتابداری، دورههای آموزش رسمی را در سطح آموزش عالی برقرار کرده است. دانش و فرهنگ گسترده پزشکی، قلمروهای مختلف ارتباطی در حوزه پزشکی، فلسفه و جامعه شناسی خاص و پیچیده و متفاوت و متنوع در حوزه پزشکی، دانش اقتصاد پزشکی، منابع خاص اطلاع رسانی (مانند بانکهای اطلاعاتی، منابع اینترنتی و پایگاههای اطلاعاتی) تنوع دانش درباره فناوری اطلاع رسانی و مهارتهای زبانی و ارتباطی و بسیاری دیگر، همه در حوزه پزشکی و حرفه ها و تخصص های وابسته به آن، هیچگونه درنگی را در باب ایجاد دورههای تحصیلات عالیه و تحصیلات تکمیلی در رشته کتابداری باقی نمیگذارد و لذا بدون شک دوره کارشناسی ارشد در رشته کتابداری و اطلاع رسانی با گرایش پزشکی ضرورتی حیاتی دارد. فارغالتحصیلان رشته کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی در مقطع کارشناسی ارشد به افراد با تجربه و متبحر تبدیل میشوند که نقش رهبری و مدیریتی خود را وقف کتابخانه های مرکزی دانشگاههای علوم پزشکی، کتابخانه های دانشکدهای و کتابخانه های بیمارستانی نموده و همچنین به عنوان مشاور خدمات اطلاع رسانی در امور تحقیق، پژوهشگران علوم پزشکی و پیراپزشکی را یاری رسان بوده و توانایی در پاسخگویی به نیازهای در حال تغییر اطلاعات در عرصه های مختلف بخشهای آموزشی و پزشکی را خواهند داشت.
تاریخچه رشته کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی در جهان و ایران
رشته کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، رشتهای از علوم اجتماعی، تجربی و کاربردی است که در آن کتابدار و اطلاع رسان پزشکی با استفاده از فناوری اطلاعات و مدیریت دانش علاوه بر فراهم آوری، سازماندهی و اشاعه اطلاعات علوم پزشکی، با اعمال مدیریت علمی بر کتابخانه های مرکزی دانشگاههای علوم پزشکی، کتابخانه های دانشکدهای و بیمارستانی، زمینه ارتقای جریان اطلاع رسانی پزشکی را برای پزشکان، پیرازشکان و دانشجویان فراهم میکند.
با توجه به برخوردار بودن این رشته از شرایط حرفه، این برنامه متعهد به تربیت کتابدار و اطلاع رسان پزشکی بهمنظور ارائه خدمات اطلاع رسانی به جامعه پزشکی و علوم وابسته به آن است. این تعهد با توجه به جامعه نگری و اصل حق دسترسی برابر کاربران بالقوه و بالفعل به اطلاعات پزشکی بر اساس اولویتهای مصوب ملی در چهارچوب اهداف دانشگاههای علوم پزشکی کشور تحقق مییابد. بدیهی است رسیدن به ارزشهای یاد شده در قالب برنامه های آموزشی اکتشافی و پویا که در آن فراگیران و فرادهندگان با بهره گیری از اصول، ابزارها، مکانیزمها و امکانات آموزشی نوین به هدفهای موردنظر دست مییابند، میسر میشود.
برای آموزش کتابداری پزشکی برنامه استانداردی در سطح جهان وجود ندارد و هر کشور بنا به مقتضیات خود برنامه هایی را تدارک دیده است. ایالات متحده نخستین کشوری است که ضرورت تخصیص درسهایی با تأکید بر زیست شناسی و خدمات اجتماعی، برای تربیت کتابداران پزشکی را مورد توجه قرار داد و اولین درس ویژه کتابداران پزشکی را در سال 1939در دانشگاه کلمبیا ارائه کرد. پس از آن کشورهای آلمان، انگلستان، استرالیا و هندوستان نیز در زمینه آموزش کتابداری پزشکی در مقطع کارشناسی ارشد گامهایی را برداشتند. فلسفه آموزش کتابداری پزشکی در مقطع کارشناسی ارشد، با این نگرش همراه است که فارغ التحصیلان علاوه بر آموختن فنون کتابداری و دانش شناسی، قادر خواهند بود به عنوان مشاور فنی در فعالیتهای پژوهش مربوط به فناوریهای اطلاعاتی مشارکت کامل داشته باشند. در ایران نیز، رشته کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی در سال 1354 در مرکز پزشکی ایران در مقطع کارشناسی ارشد تأسیس شد و سپس در سال 1365 در مقطع کارشناسی دانشجو پذیرفت.
تاریخچه رشته در دانشگاه
گروه آموزشی کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز از مهرماه سال 1380 با همت دو تن از اساتید گروه جناب آقای عبدالنبی عربزاده (مدیر گروه وقت) و سرکار خانم دکتر فیروزه زارع فراشنبدی، به پذیرش دانشجو در دوره روزانه مقطع کارشناسی اقدام نمود. در حال حاضر این گروه 5 عضو هیأت علمی تمام وقت (3 دانشیار و 1 استادیار و یک عضو هیأت علمی متعهد به خدمت) در اختیار دارد و مدیریت گروه بر عهده سرکار خانم دکتر پرستو پارسائی محمدی است. لازم به ذکر است پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد از سال 1391 در این گروه آغاز شده و در مهرماه هر سال ادامه دارد. از سال 1400 پس از وقفهای کوتاه، مجدداً این گروه آموزشی اقدام به پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی نموده است و دانشجویان کارشناسی کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی از مهر ماه سال مذکور مشغول به تحصیل در این گروه آموزشی هستند.
رسالت گروه کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی
الف-رسالت آموزشی
رسالت آموزشی گروه کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد تربیت افراد با تجربه و متبحر در زمینه خدمات اطلاع رسانی پزشکی است که نقش رهبری و مدیریتی خود را وقف کتابخانه های مرکزی دانشگاههای علوم پزشکی، کتابخانه های دانشکدهای و کتابخانه های بیمارستانی نمایند. همچنین کارشناسان ارشد این رشته با توجه به توانمندهای خود میتوانند به عنوان مشاور خدمات اطلاعرسانی در امور تحقیق، یاری رسان پژوهشگران علوم پزشکی و پیراپزشکی بوده و توان پاسخگویی به نیازهای در حال تغییر اطلاعات در عرصه های مختلف بخشهای آموزشی و پزشکی را خواهند داشت.
رسالت آموزشی این گروه تربیت نیروی انسانی متخصصی است که قادر به انجام مسئولیتهای حرفهای اداره کتابخانه های علوم پزشکی کشور، تأمین نیازهای اطلاعاتی کاربران بالقوه و بالفعل جامعه پزشکی و علوم وابسته در زمینه های آموزش، پژوهش و درمان، در استفاده از منابع اطلاعاتی و افزایش توان بهره گیری آنها از فناوری اطلاعات در حال تغییر، باشند. گروه کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، در حال حاضر علاوه بر تدریس دروس اصلی و تخصصی دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، با رشته های دیگر موجود دردانشکده های پزشکی، پیراپزشکی، توانبخشی، بهداشت، داروسازی، پرستاری و مامایی، در مقاطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد، و دکترای حرفهای و تخصصی در تدریس نظری و عملی دروس روشهای مطالعه و یادگیری، نگارش علمی، و سیستمهای اطلاع رسانی پزشکی همکاری دارد.
ب- رسالت پژوهشی
گروه آموزشی کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی در راستای رسالت پژوهشی خود اقدام به اجرای طرحهای پژوهشی اعضای هیأت علمی و دانشجویی، هدایت پایان نامه های کارشناسی ارشد، تألیف و ترجمه کتب تخصصی، ارائه مقالات علمی و حضور فعال در همایشهای علمی، و تولید و چاپ مقاله در مجلات علمی معتبر داخل و خارج از کشور مینماید.
ج- رسالت اجرایی
این گروه در راستای رسالت اجرایی خود در طی سالیان گذشته، در زمینه ریاست کتابخانه مرکزی دانشگاه، مدیریت کتابخانه مرکز EDC و فعالیت در واحد علم سنجی دانشگاه مشارکت بسزایی داشته و از سالها پیش، مدیریت علمی کتابخانه دانشکده را نیز بر عهده داشته است.
اهداف کلی گروه کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی
· ارتقا و توسعه کمی و کیفی آموزش در حوزه کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی؛
· ارتقا و توسعه کمی و کیفی پژوهش در حوزه کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی؛
· توانمندسازی اعضای هیات علمی، دانشجویان و دانش آموختگان در حوزههای آموزشی و پژوهشی؛
· ارتقا و توسعه اخلاق حرفهای در حوزه کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی؛
· ارتقا تجهیزات، خدمات، و امکانات موجود؛
· ارتقا و بهبود ارائه خدمات اطلاعاتی در حوزه سلامت در بستر فناوریهای روز؛
· مسئولیتپذیری اجتماعی و همکاری مؤثر با مسئولین در جهت پاسخگویی به نیازهای نظام سلامت؛
· توسعه و ارتقای رشته با ایجاد مقاطع و رشته های جدید در سطح گروه؛
· توسعه و ارتقای رشته با توانمندسازی و تجهیز دانشجویان به مهارتهای فناورانه به جهت ارائه خدمات اطلاعاتی متناسب با نیاز فضاهای علمی و بازار کار؛
· ارتقای یادگیری فراگیران از طریق به کارگیری تکنولوژیها و فناوریهای نوین آموزشی و روشهای نوین تدریس؛
· ارتباط مؤثر با فراگیران، و دانش آموختگان گروه؛
· ارتباط مؤثر با گروههای آموزشی کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی در سطح کشور؛
· ارتباط مؤثر با کتابخانه های علوم پزشکی و مراکز اطلاعاتی حوزه سلامت در سطح کشور؛
· ارزیابی و نظارت مستمر جهت ارتقا سطح کمی و کیفی برنامه ها و فعالیتهای آموزشی و پژوهشی گروه؛
· ارائه مشاوره تخصصی در حوزه کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی به کتابخانه ها و واحدهای پژوهشی؛
· انجام طرحهای تحقیقاتی و پایان نامه های منطبق با نیاز جامعه و نظام سلامت
· کمک به تشکیل انجمنهای علمی دانشجویی جهت فعالیت وحضور بیشتر فراگیران در عرصه های علمی مرتبط با رشته
انتخاب حالت کور رنگی
سرخ کوری سبز کوری آبی کوری سرخ دشوار بینی سبز دشوار بینی آبی دشوار بینی تک رنگ بینی تک رنگ بینی مخروطیتغییر اندازه فونت:
تغییر فاصله بین کلمات:
تغییر فاصله بین خطوط:
تغییر نوع موس:
تغییر نوع موس:
تغییر رنگ ها:
رنگ اصلی:
رنگ دوم:
رنگ سوم: