برنامه استراتژیک گروه آموزشی هوشبری
|
دانشکده پیراپزشکی
گروه آموزشی هوشبری
برنامه استراتژیک گروه آموزشی هوشبری
برای سال های 1405-1401
تاریخ تصویب 1401/1/28
مقدمه:
برنامه استراتژیک گروه آموزشی هوشبری با همکاری کلیه اعضاء و بررسی اسناد بالا دستی ، شامل برنامه آموزشی دوره کارشناسی هوشبری و نقشه سلامت کشور تنظیم شده است.
کلیات
رسالت رشته (Mission)
رسالت این دوره تربیت نیروهای آگاه به مسائل علمی روز، توانمند، مسئولیت پذیر و حساس به سلامت افراد جامعه با ارائۀ مراقبت مطلوب و اثربخش دربیماران تحت بیهوشی عمومی و ناحیه ای درمراحل قبل، طی و بعد از آن ،سرویس کنترل درد حاد و حضور مؤثر در تیم احیای قلبی، ریوی و مغزی می باشد.
چشم انداز رشته(Vision)
با توجه به توسعه و گسترش دامنۀ علوم مربوط به بیهوشی ، دانش آموختگان این رشته در ده سال آینده با تأکید بریادگیری فعال ، نوآوری، کسب اطلاعات و مهارت های مرتبط جدید، مراقبت از بیماران را به نحو مطلوب با رعایت استانداردهای مراقبتی ارائه خواهند داد.
ارزشها
· اخلاق مداری و عدالت محوری
· همدلی و مهرورزی
· ثبات و پایداری در اصول
· پویایی و نوگرایی
· پرورش خلاقیت و استعدادها
· حاکمیت تفکر سیستمیک
· مدیریت مشارکتی
· تصمیم گیری بر پایه پژوهش و نظر خبرگان
· استاندارد گرایی
· مشتری محوری
نقاط قوت:
1. برخورداری از اعضای هیئت علمی متعهد، مجرب و متخصص در گروه آموزشی
2. وجود زبان مشترک و همفکری در اعضای گروه در خصوص برنامه های گروه
3. وجود تعهد و مسئولیت پذیری در اعضای گروه
4. وجود نگرش مثبت به پیشرفت و تغییر و فعالیتهای اعضای هیئت علمی جوان
5. پذیرش و آموزش دانشجویان کارشناسی ارشد آموزش هوشبری به عنوان یکی از سه دانشگاه منتخب و برتر سراسر کشور
6. جذب دانشجویان بین الملل
7. جذب دانشجویان علاقمند به پژوهش و هدایت پژوهش های دانشجویی
8. در صد قابل قبول دانش آموختگان گروه در مقاطع بالاتر
9. امکان درآمدزایی حوزه معاونت آموزشی از طریق پذیرش دانشجو شهریه ای در این گروه
10. در اختیار داشتن اتاق پراتیک اختصاصی در دانشکده جهت آموزش شبیه سازی و تمرین عملی دانشجویان
11. ارتباط موثر با مراکز آموزشی و درمانی دانشگاه، مسئولین اتاق های عمل و همکاران هیئت علمی گروه بیهوشی
12. شرکت و حضور همه اعضای هیئت علمی گروه در آموزش بالینی به صورت کارآموزی و نظارت
نقاط ضعف:
1. تعداد کم اعضای هیئت علمی بالینی
2. محدودیت منابع مالی و تجهیزات اتاق پراتیک
3. در اختیار نداشتن یک دستگاه ماشین بیهوشی به روز و کارآمد جهت آموزش
فرصتها:
1. استقرار استان خوزستان در جنوب غرب کشور و دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز به عنوان دانشگاه مرجع تیپ یک به عنوان زمینه ای مناسب برای ایجاد ارتباط با دانشگاه های کوچکتر استانهای اطراف
2. آموزش دانشجویان کارشناسی ارشد آموزش هوشبری به عنوان یکی از سه دانشگاه منتخب و برتر سراسر کشور
3. نیاز چشمگیر مراکز درمانی اعم از خصوصی و دولتی به دانش آموختگان رشته هوشبری
4. فرصت های شغلی مناسب جهت اشتغال دانش آموختگان هوشبری
5. آموزش دانشجوی خارجی (بین الملل) در گروه از سال 1400 تا کنون
6. سطح مناسب پذیرفته شدگان این رشته جهت ارتقای فعالیتهای آموزشی و شرکت در پژوهش
7. بستر مناسب و دست نخورده پژوهشی در حیطه های وابسته به زمینه فعالیت بیهوشی
8. عضویت یکی از اعضای هیئت علمی گروه در بورد هوشبری وزارت
تهدیدها:
1. انگیزه ضعیف در برخی از دانشجویان
2. تغییرات پیش بینی نشده در تصمیمات کشوری و وزارت متبوع در حیطه تحصیلات تکمیلی هوشبری و اثر گذاری آن در روند اجرای اهداف آموزشی و پژوهشی
اهداف کلی (Goals):
G1- ارتقاء کیفی آموزش تئوری ، عملی و بالینی دانشجویان هوشبری تا پایان برنامه
G2- ارتقاء کمی و کیفی فعالیتهای پژوهشی در گروه هوشبری
G3- ارتقا عملکردهای اجرایی، هماهنگی و نظارتی گروه هوشبری
اهداف اختصاصی (Objectives):
G1- ارتقاء کیفی آموزش تئوری ، عملی و بالینی دانشجویان هوشبری تا پایان برنامه
G1O1: نیازسنجی آموزشی اعضاء هیأت علمی و همطراز هیأت علمی گروه هوشبری در رابطه با استراتژیهای آموزش تئوری، عملی و بالینی توسط مدیر گروه، سالانه تا پایان خرداد ماه هر سال
G1O2: ارتقاء سطح عملکرد آموزش تئوری و بالینی اساتید گروه هوشبری از طریق ارزیابی مستمر توسط مدیر گروه
با استفاده از فرمهای ارزشیابی نظری و بالینی آماده شده
G1O3: نیازسنجی آموزش کارشناسان بیهوشی بالینی مراکز تابعه دانشگاه و طراحی برنامه آموزشی مورد نیاز
G1O4: تعیین نیازها و کمبودهای آموزش بالینی دانشجویان در عرصه های بالینی و اطلاع رسانی به مسئولین مربوطه ، سالانه در تابستان هر سال توسط مدیر گروه
G1O5: تشکیل جلسات مستمر شورای گروه با مسئولین بیمارستانهای آموزشی در جهت برنامه ریزی و رفع کمبودهای آموزشی دانشجویان در طول سال
G1O6: طراحی اقدامات لازم در جهت رفع نیازهای آموزشی شناسائی شده و اجرای آن توسط گروه وبیمارستانهای آموزشی در طول سال
G1O7: پیگیری مطالبات اساتید و دانشجویان در بخش های بالینی
G1O8: تشکیل جلسه مشترک اعضای گروه و دانشجویان ورودی جدید ابتدای هر سال جهت آشنایی با اعضای گروه و توجیه برنامه های گروه و انتظارات از دانشجویان
G1O9: تشکیل جلسه مشترک اعضای گروه با نمایندگان دانشجویان حداقل دو بار در سال
G1O10: تشکیل جلسات مشترک با گروههای دیگر به ویژه گروه بیهوشی حسب نیاز جهت بهبود کیفیت آموزش و پژوهشهای بالینی در بخشهای فوق سالیانه دو بار
G1O11: به کار گیری مداوم Logbook الکترونیک جهت هدایت و ارزشیابی کلیه کارآموزی ها و کارورزی ها
G1O12: همکاری در برنامه ریزی و اجرای کارگاههای بازآموزی و آموزش مداوم با همکاری EDC در جهت توانمند سازی پرسنل شاغل در بخشهای بالینی
G1O13: اجرا و پایش نتایج حاصل از اقدامات فوق در ارتقاء سطح آموزش تئوری وبالینی دانشجویان هوشبری توسط گروه در تابستان هر سال تا انتهای برنامه
G2- ارتقاء کمی و کیفی فعالیتهای پژوهشی در گروه هوشبری
G2O1: تعیین نیازهای ریز پژوهشی گروه هوشبری و اولویتبندی آنها با در نظر گرفتن اولویتهای پژوهشی دانشگاه و نیاز های جامعه جهت انتخاب موضوعات پژوهش تا پایان شهریور ماه هر سال
G2O2: تدوین پروپوزال و کسب موافقت گروه برای حداقل یک طرح تحقیقاتی غیر پایان نامه به ازای هر عضو هیات علمی در سال جهت طرح در شورای پژوهشی دانشگاه سالانه تا پایان برنامه
G2O3: ارائه حداقل یک مقاله (نفر اول یا نفر مسئول) و یا مشارکت در ارائه حداقل دو مقاله در سال ( نفرات بعدی) برای چاپ در مجلات معتبر داخلی یا خارجی توسط هر یک از اعضای هیئت علمی گروه
G2O4: تشکیل جلسات ژورنال کلاب به تعداد حد اقل چهار جلسه سالانه
G2O5: ارائه حداقل یک مقاله یا مشارکت در ارائه حداقل دو مقاله در طول سال توسط هر کدام از اعضای گروه جهت ارایه در همایشهای یک سال درمیان کنگره بین المللی بیهوشی و مراقبتهای ویژه یا کنگره درد ایران
G2O6: پیشنهاد برگزاری حداقل یک همایش هوشبری هر دوسال یکبار در طول برنامه توسط مدیر گروه ودبیر همایش انتخاب اعضاء
G2O7: تألیف یا ترجمه حداقل یک کتاب هر دو سال یکبار بر حسب نیاز توسط اعضای گروه
G3- ارتقا عملکردهای اجرایی، هماهنگی، پیگیری و نظارتی گروه هوشبری
G3O1: حفظ مجوز رشته کارشناسی ارشدآموزش هوشبری مصوب تا پایان برنامه
G3O2: بررسی و بازنگری مستندات مربوط به فعالیتهای آموزشی ، پژوهشی ، طرح درس ها، logbook و بسته های آموزشی توسط اعضای گروه سالانه تا پایان شهریور هر سال
G3O3: ایجاد ارتباط با دانشگاههای داخل یا خارج کشور جهت آشنایی با برنامه های آموزشی دانشگاههای مختلف و ارائه نتایج آن به اعضای گروه حداقل یکبار در طول برنامه توسط مدیر گروه
G3O4: معرفی اعضاء گروه برای شرکت در دوره های آموزشی در طول برنامه بر حسب نیاز گروه و درخواست اعضای گروه
G3O5: تجهیز کامل اتاق پراتیک به ابزار و تجهیزات ضروری جهت آموزش بالینی و شبیه سازی به ویژه ماشین بیهوشی تا پایان برنامه
G3O6: اقدام برای جذب عضو هیات علمی
انتخاب حالت کور رنگی
سرخ کوری سبز کوری آبی کوری سرخ دشوار بینی سبز دشوار بینی آبی دشوار بینی تک رنگ بینی تک رنگ بینی مخروطیتغییر اندازه فونت:
تغییر فاصله بین کلمات:
تغییر فاصله بین خطوط:
تغییر نوع موس:
تغییر نوع موس:
تغییر رنگ ها:
رنگ اصلی:
رنگ دوم:
رنگ سوم: